Åpen spørretid for innbyggere i Meråker kommune

Hva innebærer åpen spørretid?

• Umiddelbart før kommunestyrets møter settes, gjennomføres det inntil 20 minutter offentlig spørretid i møtesalen. Ordningen gjelder ikke i forbindelse med kommunestyrets behandling av årsbudsjettet og økonomiplanen.
  • Spørretiden er over når kommunestyremøtet settes på det kunngjorte møtetidspunkt.

Hvem kan stille spørsmål?

• Alle personer bosatt i Meråker kommune, unntatt kommunestyrets medlemmer og varamedlemmer, kan stille spørsmål.
  • Rettes spørsmålet til kommunestyret avgjør ordføreren, eventuelt i samråd med gruppelederne, hvem som skal svare.

Når må jeg levere spørsmålet?

• Spørsmål leveres skriftlig til ordføreren innen kl. 12.00, 5 dager før møtedagen.
  • Leveres i infotorg eller kan sendes på mail til postmottak@meraker.kommune.no

Hva kan jeg spørre om?

• Spørsmålene skal gjelde kommunale forhold.
  • Kommunalt ansatte kan ikke stille spørsmål som angår eget arbeidssted.

Ytterligere informasjon

• Etter at spørsmålet er blitt besvart, gis det adgang til 2 korte replikker mellom spørrer og den som svarer på spørsmålet (2 min.).
  • Det skal ikke fattes beslutninger i spørretimen.
  • Oppstår det tvil om tolkningen av disse retningslinjer, avgjør møtelederen spørsmålet.
  • Det skal føres protokoll fra spørretimen.

Reglement for kommunestyret i Meråker (PDF, 396 kB)