Brukerstyrt personlig assistent

Brukerstyrt personlig assistent

Brukerstyrt personlig assistent(BPA) er en alternativ måte å organisere praktisk bistand og opplæring på for deg med nedsatt funksjonsevne. BPA-ordningen gjør det enklere for deg å styre tjenestene og hverdagen selv. Du får selv være med å ansette, lære opp og lede tjenesten. 

Søknadsskjema helse-og omsorgstjenester

Søknad helse- og omsorgstjenester papirversjon

Søknadsskjemaet er et felles skjema for alle helse- og omsorgstjenester. I søknadsskjemaet beskriver du dine hjelpebehov og hvilke tjenester du mener du har behov for. Vi vurderer helsetilstanden din og finner det tjenestetilbudet som passer best for deg. 

Det går også an å søke via muntlig henvendelse. 

Hvem kan få BPA? 

  • For å ha rett til å få bistanden organisert som BPA må du være under 67 år, ha behov for bistand ut over 2 år og mer enn 32 timer per uke.
  • Er hjelpebehovet ditt mellom 25 og 32 timer per uke, har du rett til BPA dersom kommunen ikke kan dokumentere at BPA-organisering vil være vesentlig dyrere for kommunen sammenliknet med de ressurser kommunen ellers ville brukt på tjenestetilbud til deg.
  • Kommunen vurderer bistandsbehovet, og skal i samarbeid med den enkelte pasient eller bruker vurdere om det skal tilbys tjenester i form av BPA.
  • Når praktisk bistand og opplæring organiseres som BPA, er det brukeren selv, eventuelt med bistand, som organiserer og leder arbeidet assistentene utfører. Det er et krav at arbeidslederrollen blir forsvarlig ivaretatt.
Hentet fra helsenorge.no

Hva koster tjenesten?

Du betaler ingenting for å ha brukerstyrt, personlig assistent. 

Hva skjer videre med søknaden?

Du får svar på søknaden innen 4 uker. Dersom saksbehandlingen ikke er ferdig innen denne fristen, skal du få et foreløpig svar med antatt saksbehandlingstid.

Les mer om søknadsprosessen

Klage på vedtak

  • Hvis du har fått avslag på en helsetjeneste du mener å ha rett på, kan du klage.

  • Fristen for å klage er 4 uker fra du fikk vite om vedtaket

  • Klagen må være postlagt før fristen går ut

  • Klagen må være skriftlig og begrunnet. Du må undertegne klagen

Les mer om klage på helse- og omsorgstjenester ved å trykke på denne lenka

Kontakt

Anne Kirsten Buland Øien
Konsulent
E-post
Telefon 74 81 33 46