E-dialog brukerveiledning

E-dialog brukerveiledning

Å sende dokumenter via e-post kan være en usikker kanal, og kan i verste tilfelle stoppes i spamfilter. Ved å benytte tjenesten eDialog, åpner Meråker kommune for at du kan sende inn dokumenter via en sikker kanal.

For å benytte tjenesten, må du autentisere deg ved hjelp av ID-porten (MinID, BankID mv.)

Når du har logget deg inn, fyller du ut skjemaet og laster opp dokumentet du vil sende oss (dokument må være i PDF-format).

Slik fyller du ut skjemaet:

  • Velg om du er privatperson/innbygger (fødselsnummer) eller om du representerer en virksomhet (organisasjonsnummer).
  • Obligatoriske felt er merket med * (rød stjerne)
  • Tittel:  Hvilket dokument du sender og gjerne saksnummeret hvis dette er kjent.
  • Kommentar:  Gi en god beskrivelse av forsendelsen din
  • Husk å laste opp relevante vedlegg som må være i PDF-format.
  • Klikk på "Send forsendelse" - forsendelsen blir kryptert og sendes direkte til vårt sak/arkivsystem. 
  • Du får kvittering med referansenummer på e-post.

Fordelene med Edialog er flere:

  • Det viktigste er selvsagt at dette er en sikker kanal.
  • Det gir en sikker identifikasjon av avsenderen.
  • Det som sendes inn gjennom Edialog kan mottas i sak/arkivsystemet, forutsatt at kommunen (virksomheten) bruker SvarInn.